Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Door spikie, 23-09-2013 10:41

Hernieuwd leven in Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

[Gespeeld op pc en PS3]

In 2010 lanceerde Square-Enix de tweede MMORPG in de Final Fantasy-reeks. Final Fantasy XIV beloofde een episch verhaal te zijn dat duizenden Final Fantasy-fans bij elkaar zou brengen om samen het avontuur tegemoet te gaan. Het grootste avontuur dat er uit voort vloeide was om langer dan 10 minuten ingelogd te blijven zonder gefrustreerd te geraken. Final Fantasy XIV had last van input lag, bugs, glitches en voornamelijk een groot gebrek aan content. Ook de Final Fantasy-sfeer ontbrak, want er waren geen klassieke jobs zoals Warrior, White Mage, Black Mage, Monk,... In plaats daarvan kregen we Marauder, Conjurer, Thaumaturge en Pugilist. De fans waren, op zijn zachtst gezegd, ontevreden. De producer van Final Fantasy XIV verliet de firma en Square-Enix besloot om het nog eens te proberen. Twee jaar later ging Final Fantasy XIV: A Realm Reborn live.

Final Fantasy XIV situeert zich in de wereld van Hydaelyn, op het continent Eorzea. De geschiedenis van Eorzea bestaat uit Astral Eras en Umbral Eras. De Astral Eras zijn tijden van vrede terwijl Umbral Eras ontstaan door grote rampen en tijden zijn waar iedereen op zijn hoede is. Final Fantasy XIV 1.0 speelde zicht af tijdens een Astral Era dat tot een einde kwam toen een van de manen van Hydaelyn vernietigd werd, een ramp die het begin in van een Umbral Era inluidde alsook het begin van A Realm Reborn.

Het einde van de Astral Era werd veroorzaakt door het technologisch superieure Garlean keizerrijk. Het keizerrijk viel Eorzea binnen en vernietigde de maan Dalamud dat tevens de gevangenis was van niemand minder dan de koning der draken, Bahamut. Die, eindelijk vrij, vernietigde grote delen van Eorzea alvorens hij weer gevangen kon gezet worden. Als speler maak je het einde mee van de Astral Era alvorens een mysterieus kristal je vijf jaar in de toekomst teleporteert. Eorzea is weer opgebouwd, maar de gebeurtenissen zijn nog niet vergeten. Het Garlean keizerrijk is teruggedrongen, maar niet verslagen. Het einde van Final Fantasy XIV werd in een, naar goede Final Fantasy gewoonte, prachtig filmpje weergegeven op de dag dat de servers offline gingen.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn screenshot

Het intro filmpje van Final Fantasy XIV: A Realm Reborn begint met dezelfde beelden, maar toont hoe je als speler in een heropgebouwd Eorzea beland. Voor je aan een leven als avonturier begint in de magische wereld van Hydaelyn moet je natuurlijk een personage aanmaken. Je hebt de keuze uit vijf rassen die verdacht hard lijken op de rassen uit Final Fantasy XI, die andere MMO uit de Final Fantasy reeks. De rassen zijn trouwens dezelfde gebleven als degene in Final Fantasy XIV 1.0.

De mogelijkheden om het uiterlijk van je personage aan te passen zijn volgens de standaard van de hedendaagse MMO’s: haarkleur, kleur van de ogen, vorm van het gezicht, grootte, en ga zo maar door. Genoeg mogelijkheden om iets te maken dat naar je zin is. De verschillende rassen hebben iets andere statistieken, waardoor bepaalde rassen bepaalde klassen beter zullen kunnen spelen. Naar het einde toe is het verschil verwaarloosbaar en met de juiste uitrusting kan het helemaal verdwijnen.

Over die klassen gesproken, Final Fantasy XIV maakt gebruik van een uniek systeem dat ze het Armoury systeem genoemd hebben. Het komt erop neer dat je een startersklasse kiest, maar dat je gedurende het spel vrij van klasse kan wisselen, zolang je die klasse maar eerst vrijgespeeld hebt door middel van een eenvoudige quest. De klasse die je kiest tijdens de creatie van je personage bepaalt meteen ook in welke van de drie starterssteden je avontuur begint. Elke klasse heeft een guild, een plaats waar je de klasse kan vrijspelen en de verhaallijn van die klasse kan volgen. Uiteraard zitten die guilds mooi verspreid over de drie steden en zal je dus wat moeten reizen om alle klassen vrij te spelen. Eens je een extra klasse vrijgespeeld hebt is wisselen van klasse even eenvoudig als wisselen van wapen. Neem een bijl vast en je bent een Marauder, een zwaard transformeert je in een Gladiator enzovoort. Elke klasse begint op level 1 en moet apart ervaringspunten en levels verdienen.

Het wordt helemaal interessant wanneer je de mogelijkheid krijgt om skills van de ene klasse ook te gebruiken terwijl je een andere klasse bent. Elke 10 levels krijg je namelijk een extra slot ter beschikking om een skill van een andere klasse aan te hangen waardoor het Armoury systeem ineens een grote diepgang krijgt en je je speelstijl volledig kan gaan aanpassen aan hoe jij het wil. Ben je bijvoorbeeld een Marauder, een klasse die rondzwaait met gigantische bijlen, en speel je veel alleen? Dan is het wel de moeite om Pugilist (een martial-arts specialist) te gaan trainen tot je Second Wind (een genezingsspreuk) vrijspeelt.

Het Armoury systeem bestaat uit vier grote groepen: Disciples of War, Disciples of Magic, Disciples of the Land en Disciples of the Hand. De eerste twee groepen zijn vrij voor de hand liggend, healers en nukers maken deel uit van Disciples of Magic, damage dealers en tanks zitten in Disciples of War. Dat brengt ons meteen bij een ander uniek concept van A Realm Reborn: crafting en gathering. Beide zijn terug te vinden in zo goed als elke MMORPG, maar ze worden nooit als volwaardige klassen beschouwd. Als je in Final Fantasy XIV wil gaan mijnen naar mineralen en kristallen moet je een pikhouweel als wapen kiezen en je klasse verandert naar Miner. Wil je Goldsmith worden? Dan zal je een hamer als wapen moeten kiezen.

Als je erop uit trekt als Disciple of the Hand of Disciple of the Land kan je niet vechten, wat je meteen kwetsbaar maakt voor de verschillende monsters die door de gebieden van Eorzea dwalen. Voorzichtigheid is dus de boodschap. Zoals je waarschijnlijk al gelezen hebt zijn de traditionele klassen nog nergens te bespeuren, maar ze zijn er wel. Als je aan bepaalde voorwaarden voldaan hebt, bijvoorbeeld Marauder op level 30 gebracht en Gladiator tot level 15, dan kan je een job quest doen. Op die manier kan je dan Warrior vrijspelen.

De wereld van Eorzea bestaat uit vier grote steden. Er zijn de drie startsteden met daarbuiten een grote oppervlakte aan startersgebieden waar je als jonge avonturier aan de gameplay kan wennen en je eerste levels kan halen. De drie steden zijn Ul’Dah, een stad midden in de woestijn omgeven door hoge muren waar arena’s en gokken het favoriete tijdverdrijf zijn; Gridania, een stad in een bos bestaande uit riviertjes en houten gebouwen en als laatste Limsa Lominsa, een havenstad waar het krioelt van zeelui en piraten. De vierde stad, Ishgard, is momenteel nog niet open voor spelers, maar er wordt verwacht dat dit een centrale hub zal worden waar de meeste spelers zullen rondhangen, vergelijkbaar met Jeuno of Whitegate voor degene die Final Fantasy XI gespeeld hebben. De verschillende gebieden van Eorzea zijn groot in omvang, komen levendig over dankzij de monsters en de overvloed aan spelers die er rond lopen. De vegetatie en allerlei rotsen, ruïnes enzovoort geven aan alles een goed uitzicht.