4gamers.be

The Elder Scrolls Online

Door GuerrillaDawg, 29-04-2014 07:47

The Elder Scrolls Online

[Gespeeld op pc door GuerrillaDawg en Phazon]


The Elder Scrolls is een franchise die al jaar en dag bekend staat als één van de meest populaire rpg's. De aankondiging van The Elder Scrolls Online, een MMO, bracht dan ook meteen gemengde gevoelens met zich mee. Je zou namelijk kunnen stellen dat de franchise diens populariteit vooral te danken heeft aan het feit dat de speler een erg grote, dynamische wereld krijgt voorgeschoteld waarin hij of zij in zijn eentje op avontuur kan gaan. Dat gevoel verlies je meestal als je een MMO begint te spelen, toch in de meeste gevallen. Je zou dan ook denken dat het een positief punt is als we jullie vertellen dat The Elder Scrolls op dat vlak een uitzondering is. Dat is het jammer genoeg niet, want de enige reden dat de game niet aanvoelt als een traditionele MMO is omdat het blijkbaar zelf niet goed weet of het nu eigenlijk een MMO is... of een singleplayer rpg.

Het bewijs daarvan merk je redelijk snel. Het verhaal is nog steeds opgebouwd op een manier waarbij jij de grote held van het verhaal bent. Je wordt natuurlijk wel in de meeste mmo's aangesproken als een of andere held, maar in The Elder Scrolls Online wordt er al tijdens de eerste paar minuten gesproken over de uitverkorene als het over de speler gaat. Toegegeven, we zijn zo'n zaken wel gewoon met de voorgaande Elder Scrolls games in het achterhoofd, maar in een MMO durft dat al snel een probleem te vormen met de kern van het genre: je bent nu eenmaal niet de enige held in de wereld.

The Elder Scrolls Online screenshot

Zelfs in de proloog is dat al duidelijk. Terwijl we opgesloten zitten in Coldharbour - een van de vele daedric realms - en zitten te wachten tot het verhaal verdergaat, hoor je verderop constant andere spelers die aan het vechten zijn. Dat lijkt an sich niet zo erg, maar het zorgt er wel voor dat het des te moeilijker wordt om je in te leven in het verhaal dat er verteld wordt, zeker gezien er op dat moment gezegd wordt dat je de enige uitverkorene bent en dat enkel jij ervoor kan zorgen dat ontsnapping uit Coldharbour mogelijk is.

Het is iets dat meermaals gebeurt in de game en het breekt dan ook vaak met de immersie van het verhaal, iets waar de ontwikkelaar nochtans vrij veel moeite lijkt in te steken. Net zoals de mainline-games proberen de meeste quests namelijk een leuk verhaal te vertellen. Het gaat op dat vlak wat verder dan de traditionele MMO en je krijgt dan ook meer opties zoals de mogelijkheid om NPC's te intimideren of te overtuigen aan de hand van je social skills, iets dat uiteraard regelrecht uit de singleplayer rpg komt. Het geeft de quests een extra laag diepte en het past ook gewoon in de MMO. Meer nog, quests waar je deze skills kan toepassen zijn vaak de leukste quests in heel de game, samen met de quests waar je als een detective te werk moet gaan.

The Elder Scrolls Online screenshot

Het merendeel van de quests legt natuurlijk nog steeds de focus op het uitmoorden van de lokale schepsels. Dat hoeft niet meteen een probleem te zijn, maar The Elder Scrolls Online maakt er wel een probleem van door slechte phasing toe te passen en een gebrekkig design. Voorbeelden zijn er genoeg: wanneer we opgesloten worden in een kerker tijdens een van de story-missies, hoor je voortdurend de poort van de kerker open en toe gaan. Ondertussen staat er naast ons een willekeurige speler te dansen. Dat even terzijde, wanneer we eindelijk kennis maken met de man die ons zal helpen te ontsnappen, horen we nog steeds de poort open en toe gaan door andere spelers, dat terwijl we op ons gemak de quest van de man proberen door te lezen. De poort die open en toe gaat irriteert en breekt constant met de immersie die het spel tracht te brengen.

Anderzijds heb je quests waar je een dungeon betreedt en waar je andere spelers constant ziet te vechten tegen de lucht. Ze vechten eigenlijk tegen monsters, maar door het phasing-systeem van deze MMO krijg je hun monsters niet te zien. De reden daarvoor is simpel: ze zitten op een ander punt in het verhaal en door de phasing kan je hen wel zien, maar niet de vijanden waartegen ze vechten. Dit zorgt er natuurlijk voor dat je niet hoeft te wachten op de respawn van een bepaalde vijand, maar het is toch maar vreemd om andere spelers te passeren terwijl ze niets zitten aan te vallen. Het systeem is nochtans flexibel gebouwd, want bij andere quests gebeurt het dan weer dat je volledig verdwijnt als je niet op hetzelfde punt zit als de andere spelers. Dat hebben we zelf ondervonden toen we in groep zaten te spelen met een medespeler, want zelfs een party maken verhindert niet dat jij of je vriend plotseling verdwijnt door phasing, ook al zie je op de minimap zijn icoontje naast je staan. Dat werkt niet enkel storend voor mensen die willen samenspelen, het duwt de game ook weer in de richting van een singleplayer MMO.

The Elder Scrolls Online screenshot

Het is dan ook vreemd om te zeggen, maar The Elder Scrolls Online moedigt samen spelen veel te weinig aan. Er zijn gewoon te veel quests die precies gemaakt zijn met een singleplayer-ervaring in het achterhoofd. Het mag dan wel kloppen dat ze gebruik maken van phasing om te vermijden dat je lang moet wachten op bepaalde respawns of andere objectieven, maar dat zorgt er ook voor dat de MMO in zijn geheel minder sociaal wordt. Verder zijn er nog steeds heel wat quests waar er slechts één object is of waar je de de strijd moet aangaan met andere spelers omdat slechts één persoon telkens krediet krijgt voor een handeling. Dat durft er af en toe voor te zorgen dat je vrij lang staat te wachten. Anno 2014 zijn er genoeg MMO's die aantonen dat het ook anders kan en het is dan ook een jammere zaak dat dit een probleem vormt in de game.

Tamriel zelve is trouwens ook een tweesnijdend zwaard. Om te beginnen is het geheel erg groot. De singleplayer RPG's hadden elk slechts één provincie waarin de speler kon rondlopen, maar nu heb je een heel resem van deze provincies. Dat lijkt immens groot, maar toch zal je maar 1/3 van die zones zien onderweg naar het maximum-level. Tamriel is namelijk opgesplitst in drie facties (Daggerfall Covenant, Ebonheart Pact en Aldmeri Dominion) en elke factie beheerst een deel provincies. De keuze van je factie bepaalt rechtstreeks waar je zal spelen tot level 50. Ben je dus van plan om samen te spelen met een vriend, dan moet je sowieso dezelfde factie kiezen. Vergelijkbaar met World of Warcraft, al is de userbase hier dus in drieën gesplitst en niet in twee. 

The Elder Scrolls Online screenshot

Er is echter nog een tweede reden waarom de wereld eigenlijk niet zo groot aanvoelt. Wanneer je  een nieuwe zone betreedt, valt het al snel op hoe gelijkaardig alles is. De gebouwen voelen erg repetitief aan en ook de dungeons voelen veel te gelijkaardig aan. Zelfs de monsters zijn vrij generisch en brengen weinig vernieuwing met zich mee. Enkel de fauna en flora is her en der wat anders, maar dat is niet genoeg om je het gevoel te geven dat je eindelijk in een nieuwe zone bent. Integendeel, het voelt in de meeste gevallen aan als een verlenging van de eerste zone en het verhaal begint zelfs voorspelbaar te worden.

Wat misschien wel interessant is voor sommige mensen, is het combat-systeem. Dat is nagenoeg hetzelfde gebleven als je de Elder Scrolls-games gewend bent. Het is misschien ook het meest vernieuwende onderdeel voor een MMO, gezien het merendeel van de competitie niet echt steunt op een action-systeem à la Skyrim. Het behoudt natuurlijk wel de traditionele MMO skills en spells, waardoor het vooral aanvoelt als een hybride tussen de twee. Speciaal voor de fans zit er ook een first-person view mode in, maar zelf zijn we daar niet echt van overtuigd. Het is misschien leuk voor de fans, maar op gebied van gameplay is third-person mode nog altijd een stuk beter.

The Elder Scrolls Online screenshot

Het is ook vooral tijdens de dungeons en wanneer je een ietwat hoger level bent, dat het systeem echt tot zijn recht komt. Het is best leuk en biedt wat afwisseling tegenover de concurrentie. Zelf hebben we een tank gespeeld in de dungeons en dan valt het ook op dat het systeem ietwat geavanceerder wordt. Je moet niet enkel de vijand taunten, maar je moet ook speciale aanvallen blokkeren met je schild. Dat is ook meteen het grootste voordeel aan dit systeem, het  zorgt ervoor dat je echt in het gevecht zit omdat je moet aanvallen en blokkeren met je muis en niet gewoon spells en skills kunt blijven gebruiken.

Aangezien een aantal vijanden en minibazen best wat schade kunnen aanrichten, is het trouwens geen overbodige luxe om steeds voorzien te zien van de nodige bescherming. Echter pakt Elder Scrolls Online het ook hier anders aan dan in de meeste MMO's. Vijanden zullen erg weinig armor droppen, want is het vooral de bedoeling dat je deze zelf wat maakt. Regelmatig zal een quest of schatkist wel een stukje armor opleveren, maar als je goed beschermd en voorzien wilt zijn, zal je absoluut gebruik moeten maken van Crafting.

The Elder Scrolls Online screenshot

Er zijn zes verschillende soorten professions en het goede nieuws is dat je ze alle zes te allen tijde kan beoefenen. Skyrim-spelers zullen sowieso vertrouwd zijn met de professions, want het merendeel ervan neemt als basis de crafting mechanics die we uit Skyrim kennen. Blacksmithing, Clothing en Woodworking zijn erg belangrijk voor je wapens en armor aan te maken. Provisioning en Alchemy stellen je op hun beurt in staat om respectievelijk voedsel en potions aan te maken. Het spreekt voor zich dat je hiermee je personage tijdelijk van een buff kan voorzien of herstelt met de nodige levenspunten. Tot slot is er ook Enchanting, waarmee je je items van effecten kan voorzien.

Het Crafting-systeem an sich zit erg goed in elkaar en is ook erg toegankelijk en overzichtelijk. Met je Skill Points kan je bovendien een aantal handige voordelen voor je profession verkrijgen. Het enige nadeel is echter dat de gathering nodes (ertsen, hout en planten die je in de wereld kan verzamelen) publiekelijk zijn. Zie je een andere speler ook naar een erts gaan, kan je je maar beter haasten, want enkel de eerste persoon die deze erts weet te vergaren zal met deze grondstoffen aan de haal gaan.

The Elder Scrolls Online screenshot

Een ander leuk onderdeel is dat The Elder Scrolls Online veel aanpassingsmogelijkheden toelaat als het om je karakter gaat. Er zijn bijvoorbeeld veel minder beperkingen als je een klasse kiest. Het is perfect mogelijk om als sorcerer rond te lopen met een tweehandig zwaard, iets dat minder mogelijk is in andere MMO's. De keuze van je klasse zorgt er wel voor dat je een deel exclusieve skills krijgt, maar daarnaast ben je vrij om te gebruiken wat je wilt. Je kan zelfs nieuwe skills vrijspelen door een organisatie als de Fighters guild te joinen en allerlei quests te vervolledigen, allemaal dingen die spelers zeker zullen herkennen uit de mainline-reeks en ook zullen appreciëren.

Het gaat ook verder dan dat: het is bijvoorbeeld mogelijk om een vampier of weerwolf te worden. Dat heeft natuurlijk wel ludieke effecten gezien dit een MMO is en het is dan ook niet uitgesloten dat je spelers hun gave ziet verkopen. Eenmaal per week kan je als vampier/weerwolf namelijk een andere speler transformeren. Daarnaast krijg je tijdens een level-up ook telkens een skill point waarmee je upgrades kan kopen. Niet enkel voor je skills, maar ook voor je wapens, je armor, je klasse, crafting en zelfs je ras. Het is allemaal vrij uitgebreid en misschien zelfs wat complex voor nieuwe spelers, maar eenmaal je het onder de knie hebt, zul je deze extra laag diepte niet meer kunnen missen.

The Elder Scrolls Online screenshot

Elder Scrolls Online bevat ook een PvP-modus, die eigenlijk enkel bestaat uit een soort van Realm vs Realm-variant. Er zal dus geen PvP mogelijk zijn op kleine schaal, maar eerder een gigantisch gevecht tussen de drie facties. Er zijn een aantal Campaigns (aparte instances omdat niet iedereen op slechts 1 server terecht kan) die je kan joinen en kan instellen als je home campaign, alwaar jij Alliance Points kan verdienen. In de gekozen Campaign vertegenwoordig jij met tal van andere spelers je Faction en is het de bedoeling om burchten en andere belangrijke plekken te veroveren. Deze belegering zal natuurlijk niet altijd van een leien dakje verlopen, want er zijn uiteraard ook twee vijandelijke Facties die alles voor zich proberen te winnen.

De meeste forten en burchten zijn voorzien van een flinke verdediging, dus het is ook niet meteen een verrassing dat we gebruik kunnen maken van verschillende soorten siege weapons. Met een trebuchet, ram of catapult zal de belegering in ieder geval veel vlotter verlopen. Siege weapons en speciale armor kunnen aangekocht worden met Alliance Points. Deze punten verdien je door je vijanden te doden (hoog aantal AP) of vijandelijke punten (laag aantal AP) in beslag te nemen. Daarnaast zal je ook ervaringspunten verdienen, die toegepast worden op je PvE-level. In dat opzicht heb je dus ook effectief wat aan de PvP-campaigns, maar erg speciaal of vernieuwend is het allemaal niet.

The Elder Scrolls Online screenshot

De map waar de Campaing plaatsvindt, zal ongetwijfeld bij Oblivion-spelers bekend in de ogen klinken: Cyrodil. Uitgestrekt mag je erg letterlijk nemen, want de map is gigantisch. Wij vonden het eigenlijk een beetje te groot en vaak net wat te eentonig, waardoor er veel intensiteit verloren gaat, maar er bestaat gelukkig de mogelijkheid om snel te teleporteren naar elk fort dat momenteel in bezit van jouw Faction is. Te voet of met je paard zou je anders een twintigtal minuutjes nodig hebben om de map over te steken.

Op moment van schrijven zijn de Campaigns helaas erg ongebalanceerd, want spelers hebben de mogelijkheid om voor een laag aantal Alliance Points over te schakelen naar een andere Campaign. Dit geeft als resultaat dat een Campaign bijna steeds voor het merendeel in handen is van een Faction, zodat de andere twee Factions nog weinig moeite doen om het tij te keren. In dat opzicht heeft men nog heel wat werk voor de boeg, want als het merendeel van de spelers het na een aantal dagen reeds opgeeft, ligt er niet veel toekomst in het PvP-gedeelte van de game. Desondanks kunnen we best geloven dat de PvP voor heel wat mensen, zeker voor zij die nooit eerder in aanraking gekomen zijn met een RvR-game, een leuke afleiding of extra zal zijn.

Op audiovisueel vlak scoort The Elder Scrolls Online vrij goed, het beschikt over heel wat aardige locaties en mits wat lighting her en der kan je soms erg mooie plekjes vinden. Enkel de repetitieve mentaliteit van de wereld - iets waar we eerder al over hebben gesproken - stoort enigszins en zorgt ervoor dat je al wat sneller bent uitgekeken op bepaalde locaties of steden. Daarnaast zijn er helaas ook enkele locaties die er minder indrukkwekkend uitzien. Of dat aan de stijl van de locatie in kwestie ligt of aan de engine zelve, daar kunnen we niet met zekerheid op antwoorden. In zijn geheel leunt het qua graphics vooral aan bij Skyrim, wat zeker geen minpunt hoeft te zijn. Het is natuurlijk maar de vraag of de MMO daardoor niet te snel verouderd raakt, zeker gezien er een grote kans is dat de volgende elder scrolls rpg een betere engine krijgt, althans dat hopen we toch. 

Conclusie

Het valt op dat de game te veel nadruk legt op een cinematisch singleplayer verhaal en daardoor de essentie vergeet van een MMO: het sociale onderdeel, samen spelen met anderen. In zijn geheel voelt het daarom veel te asociaal aan en het helpt dan ook niet dat het voor de rest een erg traditionele MMO is met een design dat heel wat repetitief gedrag opwekt en vooral ook erg generisch uit de hoek komt. We hebben de game langere tijd onder de loep gelegd, maar zoals het er nu voor staat kunnen we The Elder Scrolls Online nogal moeilijk een positieve conclusie geven. Er zijn enkele fundamentele problemen die de ontwikkelaar zou moeten oplossen vooraleer deze game de moeite waard is om te spelen, laat staan om er maandelijks voor te betalen.

Positief

  • Customisatie v/d skills & crafting
  • PvP
Score
58/100

Negatief

  • Voelt aan als een singleplayer MMO
  • Repetitieve wereld
  • Niet goed genoeg voor betalend abo
Grafisch
75%
Geluid
74%
Fun
57%
Gameplay
60%

Reacties

  • Zeromus

    Had zelf ook de beta eens kunnen spelen, en kon toen ook al zeggen dat ik het MMO gedeelte van een MMORPG wel erg hard moest zoeken. Ik denk dat ze beter er gewoon een single-player spel van maken, of op z'n minst een free-to-play (of maar €3 / maand)

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 09:07
  • xlord

    over het ongebalanceerd zijn van de pvp servers: veel mensen zijn nog zo druk met questen/lvlen dat ze nog niet aan pvp denken, geef het tijd en het wordt van zelf wat beter.

    ik zelf heb een hele tijd op een campaign gezeten waarbij mijn faction alles had, dit was erg saai en ben uiteindelijk maar op een andere campaign gaan spelen waarbij elke alliance even veel heeft en het een fair fight is. het is heerlijk om met een guild group van 40 man rond te rennen in cyrodiil en eerlijke gevechten te hebben (zerg vs zerg zoals sommige zeggen).

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 09:34
  • Phazon xlord

    Dat heb ik inderdaad ook ervaren, alleen zal het nog een paar weken duren vooraleer het een wat meer permanente vorm krijgt. Maar als ze gebalanceerd zijn, dan is het inderdaad wel leuk. Ik hoop dat ze er voor zorgen dat dit bij alle homeservers uiteindelijk wat het geval zal zijn of de nodige maatregelen er voor nemen, want het is best wel jammer dat je nu een heel aantal ongebalanceerde servers hebt. Nu, ik heb daar wel het volste vertrouwen in en totaal niet zwaar aan getild. PvP is een van de betere aspecten in het spel en kreeg zelfs een pluspuntje van ons :)

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 11:34
  • bertenburny

    totaal oneens met de review, er zijn wat phasing en social issues, naar nix onoverkomelijks en waar zeker nogwel wat aan gesleuteld zal worden, de omgevingen zijn prachtig en het is logisch dat als je naar een naburige map gaat dat het niet opeens van sneeuw naar woestijn gaat, het gaat geleidelijker, en daardoor ook veel realistischer, al veel prachtige locaties tegengekomen en elke map zit tjokvol content, VR4 nu en heb van 600+ guest minder als 10 buggy tegengekomen, btw het spel begint pas echt na lvl 50 wanneer je veteran content doet, lvl1-50 kan je zien als training of easy mode, het combat systeem is zalig, er zit altijd een goed verhaal in en ik vind de quest nogaltijd leuk (tov andere mmo's waar het eerder een taak voelt om alles te completen) ben nog niet echt aan pvp toe geraakt, maar ik ben ook nog even bezig met pve content
    mja just my 2gold

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 10:06
  • Greybeard


    Heb al een tiental themepark mmos gespeeld

    ESO is by far , de beste die ik ooit gespeeld heb.

    Grafisch een pareltje , sfeer in tonnen.
    combat is schitterend , blocken , dodgen , heavy attack , light attack, abilities, tactics , etc.
    De quests zijn van een hoogstaand niveau. Dungeons zijn zo sterk en gedetailleerd.
    De wereld is gigantisch en leeft , als je op de kleine details let dan val je achterover.

    Phasing moet je even aan wennen , maar als ik een stadje red , dan is die ook gered , msch niet voor de persoon naast me. Maar liever zo een concessie dan 5 minuten later dat stadje weer te moeten redden,....en nog eens ...en nog eens ....wtf is jullie probleem ......kheb jullie nog maar net gered...

    liever terugkeren en gevierd worden als een held.

    Er zijn bugs , en zullen er nog bovenkomen, tja dat heb je met mmos , er zijn games die 5 jaar of langer uit zijn die ook nog in patch notes 'fixes' patchen.

    De bank bug en duping was jammerlijk. gold sellers heb je bij elke game. Hiervoor wordt wow ook niet afgestraft.

    het is de Elder scrolls online ....je kan hem gerust alleen spelen , of met meerdere , of met een hele groep. Persoonlijk vind ik het pro dat ik alleen kan questen als ik daar zin in heb, en dan paar vrienden optrommelen om dungeons en pvp te doen.


    Een zeer triestige review

    het is een mmo die je singleplayer kunt spelen met ontzetten veel varieteit.


    denk dat reviewer niet genoeg ervaring heeft ,
    iemand die super enthousiast is voor nieuwe models in WOW en dan grafisch ESO zo laag scoort had het blijkbaar moeilijk om zijn game time te verdelen en een eerlijke review te geven

    vraag me af hoeveel uren je gespeeld heb eigenlijk.


    Eso is niet voor iedereen, maar een 58 vind ik schandelijk.


    • Geplaatst op 2014-04-29 om 10:41
  • papfles Greybeard

    De reviewers (2, niet 1) zullen zelf wel feedback geven hierop, maar persoonlijk vind ik het flauw dat het als "triestige" review wordt omschreven, terwijl ze meer dan genoeg uitleg geven over hun standpunt. Dat je het er niet eens mee bent, is te begrijpen en kan besproken worden, maar zaken als "niet genoeg ervaring" en "moeilijk om eerlijke review te geven" zijn ongepast als uitspraken imho.

    Een andere mening of visie betekent niet dat het niet eerlijk is. Anders valt uw volledige comment ook af te wimpelen als "niet eerlijk" of "heb JIJ wel genoeg ervaring" en dat zou ook volledig onterecht zijn.

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 11:05
  • Phazon Greybeard

    Ik vind het jammer dat je ons al meteen bestempelt als mensen zonder ervaring. Guerrilladawg is iemand die al ettelijke MMO's gespeeld heeft, met als uitschieter World of Warcraft. Ikzelf heb intussen ook een 3000-4000 uur aan MMO ervaring opgedaan (Wow, GW2, GW, Lotro, Rift, Tera, Aion, Archlord, Runescape, ... Been there, done that), dus ik denk wel dat we dergelijke games wel vrij goed kunnen inschatten.

    Over ESO zelf dan: Only a handful of people will like it, most wont. Dat is nu eenmaal zo en dat moeten de fans dan ook maar accepteren vind ik.

    Laat ik even je puntjes voor mezelf overlopen:

    Graphics: Het ziet er voor een MMO redelijk goed uit ja, met vooral de lichteffecten en een aantal uitzichten als hoogtepunt. Echter zitten er wat te vaak vrij generieke 'filler omgevingen en textures' in het spel die niet echt speciaal genoeg waren. De gekozen artstyle is nu nog aanvaardbaar, maar zal over enkele jaren ontzettend verouderd zijn.

    Combat: Leuk dat het dynamisch is, maar ik vind de feedback op niets trekken. Ook zaken als Stealth zijn gewoon nutteloos of nog niet goed genoeg uitgewerkt. Het heeft zijn pluspunten, maar ook een aantal pijnlijke minpunten.

    Quests en content: Zoals we reeds aangehaald hebben zijn de quests idd vrij goed en zorgt de VA voor heel wat immersie. Echter verbreekt de slechte phasing heel wat immersie en als het puntje bij paaltje komt, zijn de quests nog altijd de typische mmo ones die we al zovele malen gezien hebben (niet dat het een slechte zaak is, maar super origineel kan je het nu bijv. ook niet noemen hé). De wereld is inderdaad gigantisch, maar je kan met je eigen factie maar 1/3 verkennen en de andere 2 factiegebieden pas nadien, waarbij je nog eens niet de mogelijkheid hebt om de andere spelers te zien. Daar valt dan ook al heel wat van weg imo.

    Phasing: Eén van de slechtst uitgewerkt zaken in het spel en ontzettend onvriendelijk voor party groups. Het is gemaakt op een manier dat je bijna onmogelijk op een vlotte manier samen kunt blijven spelen (ik kill en boss met dawg en ga naar de volgende phase, dawg krijgt geen credit en blijft achter etc.) Los daarvan wordt opnieuw de immersie ontzettend vaak verbroken omdat je dan wel weer ziet wat andere spelers doen met gevangenisdeuren etc, terwijl jij daar nog mooi staat. Dat zou dan beter ook instanced geweest zijn als ze je toch helemaal in het spel willen trekken he. Los daarvan is je omgeving ook niet erg interactief wanneer er bepaalde zaken gebeuren en lijkt het alsof het merendeel van de npc's in elke phase vrij statisch blijft. Zoals je zelf zegt, phasing is heel leuk, maar er zijn nog heel wat fundamentele problemen die het voor iedereen even genietbaar maken.

    Bugs: Daar hebben we niet zo zwaar aan getild, aangezien het, zoals je reeds aangaf, bij elke mmo voorkomt. Wat dan wel weer not done is, zijn de talloze dupe bugs die plots terug opduiken en blijkbaar tijdens de beta reeds aangekaart werden. Dat maakt uw economie kapot en Zenimax is op dat vlak veel te traag geweest om dat aan te pakken. (ik herinner me dergelijke zaken ook in andere mmo's tijdens de vorige jaren en vaak waren die zaken meteen binnen de 6-12u gehotfixt, met een permafix de dag nadien)
    Gold sellers hebben daar totaal niets bij te maken tbh.

    Elder Scrolls 'Online': Zoals eerder gezegd, als je het alleen wilt spelen is het wat jammer dat er een mmo van gemaakt is. Ik vind het zelf bijvoorbeeld erg leuk om af te wisselen tussen wat solo pve content en de open wereld en quests in een kleine party te verkennen. Dat is hier zo goed als onmogelijk om vol te houden, wat voor mij persoonlijk een van de grootste minpunten van het hele spel is (ik ben er zeker van dat ik niet de enige zal zijn met dit gevoel)

    Dungeons en pvp: Erg leuk uitgewerkt in de game, dus daar hebben we op zich niet veel over op aan te merken.

    Tot slot is het toch wel erg belangrijk dat je het hele kostenplaatje er bij haalt. Je gaat al meteen 50-80 euro op tafel mogen gooien om het 30 dagen te spelen, gevolgd door €15 per maand om het te blijven spelen. Dat is erg hoog en anno 2014, waar we heel wat meer hybride of flexibelere oplossingen hebben (f2p met microtransacties, b2p met ingame cash of microtrans, abo of ingame cash, ...) is het des te jammer dat men voor zo een klassiek model gekozen heeft.

    Men heeft reeds wat content beloofd, maar zolang de core gameplay etc. niet goed zit, zijn heel wat zaken van die content ook maar 'gebakken lucht'. Laten we hopen dat men de volgende maanden stevig doorwerkt aan deze zaken en dat het over een half jaar of jaar beter uitgewerkt is dan nu het geval is. Want nu zal het enkel voor een select clubje van ES-fans erg genietbaar zijn, maar voor het overgrote merendeel een zeer kostelijke en matige ervaring. (vandaar een 58, wat op zich niet betekent dat de game rotslecht is, maar er toch wel een heel aantal belangrijke en fundamentele problemen in het spel zitten die het over het algemeen erg matig maken)

    Reactie aangepast door Phazon om 2014-04-29 om 11:24

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 11:22
  • 'Soul Greybeard

    58 schandelijk? Dan raad ik je aan om eens wat verder te kijken dan je neus lang is:
    Eurogamer: 6/10 http://www.eurogamer.net/articles/2014-04-25-the-elder-scrolls-online-review
    Kotaku: 'Bored' http://kotaku.com/the-elder-scrolls-online-mmo-log-i-suppose-i-should-be-1568384790
    Angry Joe: 'painfully boring' https://www.youtube.com/watch?v=Ov3B26h12C4
    Edge: 5/10 http://www.edge-online.com/review/the-elder-scrolls-online-review/
    Francis: 'you expect great things for these games, but they didn't deliver' https://www.youtube.com/watch?v=-nHT2j9CjB8&list=UU4_bwov47DseacR1-ttTdOg

    Er zijn nog talloze andere sites die de game 60 of lager geven zoals gamespot, polygon etc.

    Phasing werkt de helft van de tijd niet goed, dus is het maar normaal dat men erover klaagt zeker? Hetzelfde met de duping, de economie is totaal om zeep en wat heeft Zenimax er al aan gedaan? een rollback? Ik dacht het niet. Ze zijn er veel te laat bij. Het klopt dat de wereld gigantisch is, daartegenover staat dat ze zéér leeg is, en dat je veel te lang moet wandelen om ergens te geraken in cyrodill. Tevens vond ik op zich de quests wel meevallen als single-player ervaring, maar een mmo gevoel had ik al zeker niet, en epische bossfights heb ik geen enkele keer tegengekomen (sub lv 20)

    Ik heb vaak in de beta gespeeld, maar zou er zeker niet voor willen betalen. Power to those that will, maar mij krijgen ze niet met hun overpriced shizzle :)

    Reactie aangepast door 'Soul om 2014-04-29 om 15:03

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 11:46
  • Greybeard

    @soul

    je hebt beta gespeeld sub 20 en niet de release , zelf.

    ik hou geen rekening met mensen die hun mening geven over games die ze amper gespeeld hebben in beta.


    blijf erbij ; 58 is schandelijk , fat francis en anry mutten hebben ook hun mening, ....ben er ook niet mee akkoord.


    Elk zijn mening , maar een site als 4 gamers die ik respecteer verwacht ik meer dan 58 .


    58 wil zeggen deze game is slecht , koop het niet.

    Terwijl deze mammoet ongelooflijk goed is , alles voiced etc

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 12:14
  • 'Soul Greybeard

    Terwijl deze mammoet ongelooflijk goed is , alles voiced etc
    Dat is jouw mening hé, niet die van de rest. SWTOR was ook voiced, na de campaign was er gewoon niets leuk aan, al het budget zat in die voice, en dat kon je zien. Bij TESO net hetzelfde liedje.

    ik hou geen rekening met mensen die hun mening geven over games die ze amper gespeeld hebben in beta. Ben jij dan max level? Heb jij alle content gecleared? ah neen? dan is jouw mening ook niet geldig.... Ik heb er meer dan 20 uur ingestoken wat meer is dan sommige reviewers :)

    Je spreekt infeite jezelf tegen, aangezien je jouw mening probeert op te leggen aan iedereen. Tevens mag je best wat minder witregels gebruiken.

    Reactie aangepast door papfles om 2014-04-29 om 12:25

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 12:22
  • Greybeard 'Soul

    tja jongen

    Swtor vond ik ook een zeer goede game , heb ik van genoten voor 2 maand.
    Soit gaat over ESO nu, ik ben nu lvl 33 heb al 70+ uur gespeeld. Op het gemak genietend van alles wat de game te bieden heeft.

    ik leg toch niemand mijn mening op, Ik verdedig gewoon een zeer goed spel die een schandelijke score krijgt.

    Stel je voor dat ik een review geef van 58 voor wow , denk je niet dat er een paar mensen gaan steigeren , grafisch is ie achtergesteld , en combat is een lachertje , stutjes eten terwijl ik tank bvb, .

    Ik ga dan ook wow geen 58 geven maar een 75 bv , omdat sommigen mensen graag candycrush wow spelen en de game veel te bieden heeft. en het voor veel mensen incl mezelf destijds een fantastisch spel is.

    goed punt over de witregels. :)

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 13:18
  • papfles Greybeard

    Ik denk dat je dat een beetje fout inschat. Een 58 is niet "koop het niet", dat is "Het spel is niet voor iedereen weggelegd en heeft voor ons een aantal stevige gebreken".

    50- is bij ons echt afraden. Het is niet omdat andere sites alles dat onder de 75 eigenlijk afschieten, dat dat hier ook is.

    Dat je niet akkoord gaat met de score, is geen enkel probleem. Jij hebt jouw mening over de game, net zoals anderen (zoals onze reviewers) hun mening hebben uitgeschreven en gemotiveerd. Niemand zegt dat iedereen die hier komt, akkoord moet gaan met de reviews he. Die worden naar eer en geweten geschreven, met zoveel mogelijk duiding zodat iedereen kan zien waarom wél of niet. In se zou het zelfs beter zijn om de score weg te denken en gewoon af te gaan op de tekst.

    Als je daar nog steeds niet akkoord mee bent, dan kan er onderling gesproken en gediscussieerd worden over de redenen waarom de ene het zus ziet en de andere het zo ziet, maar laat dan wel de "niet eerlijk" achterwege, want zo'n verwijten zijn zeker niet nodig. Er zullen ongetwijfeld games zijn die jij laag zal inschatten in de toekomst en die een reviewer hier misschien hoog inschat. Dat maakt het ook niet "oneerlijk", maar toont aan dat meningen en smaken kunnen verschillen. Zolang dat die terdege worden beargumenteerd en niet "omfgwtfbbq,lolz, best / worst game evar", zal iedereen wel kunnen leven met andermans mening, gok ik?

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 12:24
  • Greybeard papfles

    De tekst vond ik goed geschreven , en redelijk positief eigenlijk, versch zaken niet mee akkoord, zoals het vermelden van bugs uit beta.

    de score die er aan gelinkt is is dan ook niet overeenstemmend met de tekst

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 13:20
  • bertenburny papfles

    omdat phasing en grouping nog niet optimaal is een game de grond in boren en 58 geven...
    de rest is allemaal zeer goed uitgewerkt, goede gameplay, loads of content,...
    als ik het nu vergelijk met GW2, wat ook goede gameplay heeft, maar storywise is het een joke, dus voor mij is eso stukke beter dan gw2 ooit geweest is.
    en om te gaan zagen over een duping bug of dergelijk, elke MMO heeft zo issues gehad, GW2 kon je in het begin belachelijk goedkoop items kopen nodig voor legendarys, en de spelers die dit gedaan hebben zijn heel even gebant geweest maar toch terug toegang gekregen, zonder verdere correcties, dus daar was ook heel de economie ook screwed, van wat ik weet over de eso duping issue heeft Zeni toch de accounts die dit gedaan hebben terug gerolled.
    maar een goeje game de grond in boren omdat er een paar issues zijn die de reviewer(s) niet aan staan, laat wel sterk blijken hoe subjectief de review s

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 13:34
  • papfles bertenburny

    Ik laat de inhoud van de game aan de reviewers, want ik heb het spel zelf niet gespeeld.

    Over je laatste zin: élke review kan op die manier afgekraakt of opgehemeld worden, want over reviews waar je het eens bent, zal niemand een kick geven, ook al kan je daar ook van zeggen dat het subjectief is.

    Over je "duping" bug, ik zie dat niet vermeld worden in de conclusie of in de minpunten, enkel dat het in de tekst vermeld wordt.

    Ik heb geen enkel probleem met het feit dat mensen het oneens zijn met de review trouwens. Liever dat er reacties zijn zodat ik er als hoofdredacteur ook kan uit leren. Lijkt me in elk geval een game te zijn waarin het "pro" of "anti" is en ik had zoiets verwacht waardoor ik er ook 2 reviewers heb opgezet.

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 13:46
  • Phazon bertenburny

    en @papfles

    Sta me toe nog even dit te overlopen of bespreken.

    Een MMO is een sociaal genre. Het is dus niet meer dan logisch dat er zwaarder getild wordt aan het sociaal aspect en de typische mmo-elementen dan aan het persoonlijk verhaal, wat desondanks niet geheel onbelangrijk is natuurlijk. Het verhaal in gw2 is, zoals ik destijds ook in de review zei, niet meteen van ongezien niveau en vrij gewoon, maar toch aangenaam. Een joke is het dus ook allesbehalve, maar waar gw2 vooral zijn strepen op verdient is het feit dat het een ontzettend sociale game is. Meer nog, het is nog steeds de meest sociale/spelervriendelijke mmorpg van dit moment en dat staat dus in flink contrast met ESO. Nogmaals, als je op zoek bent naar een ijzersterk verhaal en ontzettend veel immersie met een filmische ervaring, moet je geen mmo maken/spelen maar eerder naar een sp game kijken. Die weten, als het puntje bij paaltje komt, toch altijd een veel sterker verhaal met ontzettend veel immersie neer te zetten.

    We hebben de duping bug niet aangekaart en dus ook niet in de score verwerkt. Toch zijn er intussen weer drie andere duping bugs opgedoken in de underground scene (ik ben zelf gaan kijken of het klopt etc.), dus dat is eigenlijk best wel erg imo. Dat wat je zei in gw2 is inderdaad waar, maar men heeft binnen de 24u maatregelen genomen en de mensen geband. Pas drie maanden later heeft men inderdaad bepaalde bans opgeheven en ANET heeft dit nadien officieel bevestigd (uiteraard was onze review intussen al lang geschreven). Of die mensen daadwerkelijk alles hebben gehouden etc., is nooit zwart op wit bewezen en kan even goed een leugen zijn. (net zoals er nu heel wat mensen beweren dat ESO hun volledige pc, ja je leest het goed, al hun data kwijt zijn door een bepaalde crash in ESO.) Vandaar dat we daar erg goed mee oppassen en zoals @papfles reeds opmerkte het niet snel aanhalen (tenzij het een persisterend probleem blijkt te zijn)


    Dat jij en nog enkele andere mensen ESO leuk vinden, daar heeft niemand problemen mee. Maar ons daarom weer subjectief gaan noemen vind ik gewoon weer erg spijtig, vermits we elke keer ons best doen om er een zo aangenaam en interessant mogelijke bespreking van te maken die op een zo objectief mogelijke manier gebeurt en waar we aan zowat alle doelgroepen of soorten gamers proberen te denken. (nogmaals: We hebben gezegd dat een selecte groep spelers er plezier uit gaat halen, maar het merendeel zal een beetje van een koude kermis thuiskomen wanneer ze het spel spelen)

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 15:09
  • bertenburny Phazon

    ok maar omdat er aan een aantal sociale features nog gesleuteld moet worden, en voor de rest goed spel helemaal afbreken en een score van 58 geven, dat gaat de gewone mens die zich baseert op dergelijke reviews helemaal afschrikken natuurlijk, want rond de 50 kan je beschouwen als "een zeer slecht spel" terwijl ik het juist een heel goed spel vind met hier en daar nog wat issues, die (hopelijk) in de loop van de komende weken/maanden nog verholpen gaan worden

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 17:05
  • Elkano Greybeard

    "Terwijl deze mammoet ongelooflijk goed is , alles voiced etc"

    Mammoeten zijn uitgestorven, we hebben nu goede trekpaarden nodig om de MMO scene voort te trekken.

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 12:28
  • Greybeard Elkano

    sterk punt ,

    tis logica als deze dat mij weerhoudt om eigenlijk te posten op forums.

    Maar ik vind eso te goed om niet te verdedigen.

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 13:24
  • papfles Greybeard

    Niet alles te ernstig nemen he :) De opmerking van Elkano is op zich goed gevonden, maar ik zou me er nu ook niet blind op staren :)

    Over je reactie over dawg vind ik het wel een beetje denigrerend. Ikzelf ben bijvoorbeeld grote fan van Valkyria Chronicles (mijn eeuwig paradepaardje in dit type discussie), maar dat wil niet zeggen dat ik daarom bijvoorbeeld Mass Effect anders ga bekijken als RPG. Dawg en Phazon hebben hier ondertussen al meer dan genoeg reviews gepend om hun strepen verdiend te hebben vind ik. Nogmaals, het is niet omdat het in dit geval - volgens jou - verkeerd is, dat je op de benen moet tackelen he :)

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 13:35
  • wasdroger_ Greybeard

    dus je respecteert ze, en je zegt dat ze geen ervaring hebben??

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 12:38
  • Greybeard wasdroger_

    ik respecteer de site heb ik gezegd , niet zozeer een 21 jarige wow fanaat die eso tekstueel enigzinds goed reviewt , maar dan in de score volledig de bal misslaat.

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 13:25
  • rafbanaan Greybeard

    Ze zijn nochtans met twee. Die samen de score hebben besproken.

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 13:28
  • rafbanaan Greybeard

    "blijf erbij ; 58 is schandelijk , _fat francis_ en _anry mutten_ hebben ook hun mening, ....ben er ook niet mee akkoord."

    Je toont meteen hoeveel respect je hebt voor een ander zijn mening :)

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 13:25
  • Greybeard rafbanaan

    tja , Fat Francis is grappig met momenten, maar dat is uiteindelijk gewoon een intelligente mens die een typetje speelt. Angry dingske is gewoon sensatie. Ben er geen fan van. Heb idd blijkbaar niet zoveel respect voor zulke typetjes.
    Wat ze zeggen in hun filmpjes betuigt ook van niet veel respect. Dus ja , ik ben niet politiek correct.

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 13:32
  • huntedjohan Greybeard

    [quote]
    Elk zijn mening , maar een site als 4 gamers die ik respecteer verwacht ik meer dan 58 .


    58 wil zeggen deze game is slecht , koop het niet.
    [/quote]

    dat is wel precies mijn gevoel bij het spel, het is in mijn ogen nog niet eens de 50 punten waard, zeker niet als je zie dat je ook nog s 13 euro per maand moet betalen om te mogen spelen. voor dat geld mag je verlangen dat je een serieuse mmo voor geschoteld krijg, en dat is hier gewoon niet het geval.

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 21:44
  • Greybeard

    Je spreekt over respect Raf,

    mijn mening is dat 58 schandelijk is , en dat ik het een triestige review vindt( wel goed geschreven).

    respecteer je deze mening?

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 13:34
  • GuerrillaDawg Greybeard

    Ik respecteer uw mening. Ik begrijp het als iemand anders een mening heeft die niet overeenkomt met mezelf. Ik heb er absoluut geen probleem mee als iemand anders deze mmo wél leuk vindt, ik heb er zelfs begrip voor.

    Wat ik niet begrijp, is dat je hier op de man begint af te spelen en een beeld van mij probeert schetsen als WoW fanboy. De tijd dat ik dat spel nog fanatiek speelde is al lang gepasseerd, jaren voor ik hier bij 4Gamers aan de slag ging. Het klopt dat ik het spel af en toe nog wel eens speel én ik heb inderdaad een paar nieuwsberichten geschreven over de nieuwe WoW models, maar dat is nu eenmaal nieuws en de eindredactie heeft dan liever dat ik zoiets schrijf omdat ik het spel beter ken.

    Ik heb deze review samen met Phazon geschreven (iemand die zelf Guild Wars 2 speelt momenteel) en we hebben deze review geschreven zonder al te veel te vergelijken met Guild Wars 2 en World of Warcraft. Deze review is gewoon onze mening nadat we het hebben gespeeld.

    Je mag gerust jouw mening in de comments laten weten, maar doe dat dan op een fatsoenlijke manier. Ik discussieer heel graag, maar niet als mijn naam hier door het slijk wordt gehaald. Nu heb ik echt niet veel zin om hier veel woorden aan vuil te maken.

    Reactie aangepast door GuerrillaDawg om 2014-04-29 om 13:45

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 13:42
  • Greybeard GuerrillaDawg

    ewel hé

    je hebt gelijk , dat je graag wow speelt en 21 bent is idd niet aan de orde, daar heb ik me een beetje laten gaan....

    mijn excuses voor deze emotionaliteit.

    Uw reviewscore daarentegen over Eso is niet terecht en vind ik nog steeds schandelijk.

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 14:00
  • 'Soul Greybeard

    Vergeet ook niet moord & brand te schreeuwen op de artikels van Kotaku, Eurogamer, Gamespot en Polygon hé. Die hebben ook allemaal onterechte scores gegeven!

    edit: Edge heeft het een 5/10 gegeven! http://www.edge-online.com/review/the-elder-scrolls-online-review/

    Reactie aangepast door 'Soul om 2014-04-29 om 15:02

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 14:58
  • http://www.4gamers.be/profiel

    GVD, waar is men popcorn als ik die nodig heb :(

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 15:00
  • Phazon

    Plottwist: De doos popcorn werd reeds opgegeten door de mammoet. :p

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 15:10
  • Sir.Killalot

    Als ex-MMO reviewer kruip ik eens even vanonder mijn rots om mee te delen dat 58 gewoon de juiste score is voor ESO.


    • Geplaatst op 2014-04-29 om 16:35
  • papfles Sir.Killalot

    Och hier, da's lang geleden :D How have you been, mofo? :)

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 16:43
  • Sir.Killalot papfles

    Goed goed! Binnenkort hopelijk weer wat meer tijd voor MMO's, de laatste jaren is't vooral lurken geweest :)

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 21:14
  • Phazon Sir.Killalot

    Cool, laat ons zeker weten welke je gaat spelen (op het forum zijn een aantal mmo topics nog vrij actief). Wie weet kan je dan eens met wat 4Gamers spelen :)

    • Geplaatst op 2014-04-30 om 00:53
  • Sir.Killalot Phazon

    Je kan me af en toe vinden in The Secret World ;)

    • Geplaatst op 2014-04-30 om 09:03
  • Phazon Sir.Killalot

    Die zou ik ook nog eens verder moeten spelen, maar ik vrees dat juli voorbehouden zal zijn voor de originele GW 1 :p Wel erg origneel en verschillend alvast, TSW :)

    • Geplaatst op 2014-04-30 om 09:35
  • Sir.Killalot Phazon

    Het is een topspel, maar voor een eerder niche publiek.

    • Geplaatst op 2014-04-30 om 13:17
  • twistedtwinkel


    lache die discusies
    ofwel koopt ge het ofwel ni
    wa maakt da nu uit wa ze er van vinden
    vinde gij het leuk? das de eenigste vraag die ge u moet stellen he.

    Reactie aangepast door twistedtwinkel om 2014-04-29 om 16:59

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 16:59
  • Construct

    Ik kan me wel vinden in de conclusie en score. Ik zou wellicht nog een stapje verder gaan, want het skill systeem is ook redelijk 'bait and switch'. Het lijkt allemaal heel veelzijdig, maar als het puntje bij paaltje komt valt het nog in de archetypes.

    Stel je wilt inderdaad een magier zijn met een boog en heavy armor. In eerste instantie compleet mogelijk. Maar op het moment dat je de skills wilt gaan verdiepen zie je dat de boog-skills voornamelijk gericht zijn om ranged fysieke aanvallen, en dat je heavy armor voornamelijk alleen dient om je directe defensie verder te boosten.

    Op het eerste gezicht wekt het de indruk, dat je bij wijze van spreken een soort tank (niet de game soort, die op rupsbanden en een kanon) wordt die zijn boog zal gebruiken om magische schotten af te vuren en zijn heavy armor gebruikt om het momentum te behouden. Dat is gewoon niet zo. Je gaat gebonden zijn aan je standaard magic spells, je boog dient enkel voor het DPS getal, en je armor gaat je "conditie" belemmeren.

    Kijken we dan naar de andere kant van het spectrum, zien we bij de 2H Staves juist weer wel magic boosts, bij light armor juist weer wel boosts voor je spellcasting. Oftewel, ben je alsnog aan het stereotyperen.

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 17:30
  • tomke009

    Hmm, als ik het goed samenvat is het dus een SP-ervaring waar je met je vrienden kan samen spelen waar een MP inbegrepen is die factie tegen factie is. Dat klinkt eigenlijk zo slecht nog niet, nu nog die sub afschaffen en ik zou wel eens proberen...
    btw; 58 is toch geslaagd? Dit soort van scores geven vind ik meer aanvaardbaar dan sommige sites die alleen maar scores geven tussen 60 en 100. Je kan veel meer nuance geven

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 17:47
  • PaxtonBE

    Ben zelf ook ESO aant spelen atm lvl 30 en amuseer me ook samen met vrienden.

    Maar vind nu ook wel dat 58 erg laag is maar goed zolang ik mij er maar met amuseer.

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 17:57
  • Dae Jim

    Men interesse is toch te groot voor de Xbox One-versie dus komt het wel in huis.
    Hopelijk geen slechte keuze :p

    • Geplaatst op 2014-04-29 om 20:02
  • Dr.Gordon

    Naar wat ik hier lees, is het toch een kleine teleurstelling, als je dan die belachelijke prijs en sub - zeker op console met de extra paywall - bij het plaatje betrekt is het een definitieve no-no. Spijtig.

    Reactie aangepast door Dr.Gordon om 2014-04-30 om 14:40

    • Geplaatst op 2014-04-30 om 14:40
  • Deetje

    Meestal kan ik mij vinden in jullie scores, maar hierbij moest ik toch ook even slikken. Als fan van het eerste uur van TES , wilde ik deze meteen spelen. Gelukkig geselecteerd voor beta en dus redelijk vroeg met deze game aan de slag gekund. Terwijl in beta ik werkelijk met tranen in mijn ogen zat van teleurstelling, vond ik dat ze het vrij aardig voor mekaar hadden bij release. De questing is van uitzonderlijk niveau voor een MMO en zeer uitgebreid. De graphics op ultra en de sfeer met de heerlijke muziek: dan is het toch zalig om in gans Tamriel te kunnen rondlopen. Het gevechtssysteem valt wel mee, zeker wanneer je switch bar hebt, maar voelt soms whacky.

    De bugs, de teleporterende bots, de spam, trekken dit spel fel naar beneden. Ook de volledig fucked up economy (geen deftig AH) met een volledig onmogelijke manier om rijk te worden (mobs op lvl 30 droppen nog steeds 4g als je geluk hebt) maken mij niet gelukkig.. Je hebt veel skills, maar ik vind het aantal classes te weinig om te boeien. Ik heb helemaal niet het gevoel dat je eindeloos kunt combineren. Je hebt de rogue, de warrior, de paladin en de wizard. Je kunt er een beetje mee spelen, maar dit blijven heus de enige grote classes. Ik had alle classes verwacht uit TES. (burgler, spellsword, crusader, thief, ...).

    Het craften gaat tergend vooruit. De enige manier om hier te levelen blijkt het vernietigen zijn van bestaande items. Met een zeer beperkte inventory erbij en bijna een epische nood aan geluk om items te improven, is deze ook niet echt leuk te noemen. De PVP is indrukwekkend met momenten, ... als je end level bent.

    Mijn abonnement heb ik opgezegd. Gelukkig niet veel betaald voor de game dankzij een slimme online aanschaf. Het verloopt binnen enkele dagen, en ik zal het niet missen. Al blijf ik benieuwd hoe de rest van Tamriel weergegeven werd. Ik kreeg toch kippenvlees bij het betreden van Daggerfall, waar ik destijds zoveel leuke avondturen heb beleefd.

    Gemiste kans? Asboluut.
    Maar het had wel in de 60-ish mogen landen. Deze score is vrij hard afgerekend. Soms heb ik het gevoel dat men zeer streng wilt scoren, omdat het Bethesda is... .

    • Geplaatst op 2014-04-30 om 19:18
  • Enzime Deetje

    Als jij als fan na de eerste maand uw abonnement al opzegt dan lijkt deze score mij zelfs nog veel te hoog.

    • Geplaatst op 2014-04-30 om 19:56
  • papfles Deetje

    Ik kan u garanderen dat "het is Bethesda" (of eender welke andere ontwikkelaar) nooit effect heeft op een review :)

    • Geplaatst op 2014-04-30 om 20:03

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam