4gamers.be

Killzone: Shadow Fall Intercept

Door rafbanaan, 07-07-2014 00:02

Samen in de hel(ghan) in Killzone Shadow Fall - Intercept


De PlayStation 4-lancering werd met Killzone: Shadow Fall opgevrolijkt, een game met een redelijk goede single- en multiplayer. Met de lancering uit de weg gewerkt wou ontwikkelaar Guerrilla Games zich op een nieuwe feature richten: co-op. Acht maanden later is het dan zover, samen de strijd in.

De co-op mode is volledig afgesplitst van de singleplayer en multiplayer en heeft zelfs een (klein) eigen achtergrondverhaal. Als speler zit je in een VSA-eenheid, vast achter de vijandelijke linie. Jouw opdracht is om zoveel mogelijk vijandelijke informatie te vergaren. Verwacht voor het overige nu niet meteen veel anders qua verhaal, want het zet alles gewoon klaar voor deze co-op. Doel is om punten te scoren (1500, 3000 of 10.000), wat uiteraard invloed heeft op de lengte van de wedstrijd. Wie de drie Uplinks onder controle kan houden, vergaart punten. In totaal krijg je vier gevarieerde, zowel qua omgeving als speelstijl, mappen voorgeschoteld. De omgevingen zijn herkenbaar, maar lichtjes aangepast om beter te passen in het co-op concept. Nog voor het einde van het jaar zouden er nog 6 mappen bij moeten komen.

Killzone: Shadow Fall screenshot

Punten scoren kan niet enkel door Uplinks te domineren, want kills leveren ook punten op, al word je daarin wel uitgedaagd om risico's te nemen, want dan krijg je namelijk meer punten toebedeeld. Overleven is in elk geval ook van belang, want je score multiplier neemt toe naarmate je blijft overleven. Dit heeft echter ook een keerzijde, want als je toch sneuvelt en de medic je niet tijdig komt helpen, moet je een "boete" betalen om weer tot leven te komen. Doodgaan is dus een kostelijke zaak.

Gelukkig kan je dit ook vermijden door je punten te gaan "banken". Door ze op deze centrale hoop punten te smijten, samen met de rest van je team, kan je bonussen vrijspelen zoals Miniguns en Jetpacks. De sterkste is in essentie een Petrusite Capacitator die je in je kamp kan plaatsen om nog betere bonussen te kunnen verkrijgen. Wat dacht je van onder meer een mortieraanval of de mogelijkheid om Uplinks weer in te palmen?

Killzone: Shadow Fall screenshot

Omdat we geen menselijke tegenstanders krijgen, voorziet de ontwikkelaar een AI Commander. Deze maakt achterliggend alle keuzes die de vijanden zullen uitvoeren, zoals eenheden naar Uplinks sturen, flankeerbevelen geven, een speler insluiten en veel meer. Hij kan er ook voor zorgen dat we tijdens een ronde drie bossfights te verteren krijgen. De bazen zijn personages vanuit de singleplayer, waaronder Echo, die iets gevaarlijker zijn dan andere Helghasts en ook meer kogels kunnen opslorpen. De AI Commander weet goed wat hij moet doen om je de hele tijd te bestoken met vijanden en geniepige manoeuvres, waardoor je soms echt moet zwoegen om overeind te blijven. De situatie wordt er niet eenvoudiger op als medestanders sneuvelen, zeker als dat de medic is. De AI Commander zet in elk geval dusdanig veel druk dat je gedwongen wordt om goed samen te werken. Dat is sowieso aan te raden, want de leercurve is behoorlijk steil in het begin. De AI Commander houdt zich immers niet in en zelf heb je alle kneepjes van de mappen nog niet onder de knie.

Om te kunnen winnen in een co-op modus moet je ook weten hoe het net in zijn werk gaat. In totaal moet je met 4 spelers in 4 klassen (medic, tactician, marksman en assault) aan de slag. Geen enkele klasse kan achterwege blijven, dus 2 medics zijn uit den boze. Assault, medic en marksman spreken enigszins voor zich en de tactician is vooral bedreven in het plaatsen van turrets, eender waar op de map. Elke klasse heeft ook specifieke vaardigheden om zo het pleit in je voordeel te beslechten en het is de combinatie van deze (bijzonder gebalanceerde) klassen en vaardigheden die het allemaal zo verfijnd maakt.

Je moet echter wel extra wapens vrijspelen in deze modus, dus als je opdrachten weet te vervullen, kan je ook nieuwe wapens kunnen inzetten in de strijd tegen de Helghast en met 20 wapens en 5 lijsten aan opdrachten ben je wel even zoet. Leaderboards moeten het bovendien ook nog extra competitief maken, naast het co-op gedeelte. Voor de Trophyjagers: ja, er zijn er een aantal nieuwe in deze DLC.

Conclusie

Het feit dat teamplay centraal staat in deze Killzone Shadow Fall Intercept en het spel er ook in slaagt om je tot teamwork te dwingen, deed ons naar een volgende ronde uitkijken. Gelukkig weet de AI ook danig weerwerk te bieden, mede dankzij de AI Commander. Het prijskaartje (9,99 euro of in de Season Pass) is meer dan gerechtvaardigd, want deze modus is leuker dan de gewone multiplayer. Wie Shadow Fall niet wil kopen, kan nog even tot augustus wachten, want dan komt de modus uit als standalone uitbreiding.

Positief

  • Teamplay
  • Bonussen
  • AI Commander
Score
80/100

Negatief

  • Stevige leercurve
Grafisch
86%
Geluid
83%
Fun
80%
Gameplay
80%

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven op dit artikel.

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam